Kā praksē notiek YouTube bloķēšana?

Iepriekš jau skaidroju, kam pieder tiesības uz mūziku un kas nosaka toni internetā. Šoreiz par to, kā praksē notiek sadarbība starp mūzikas izdevējiem un ierakstu kompānijām no vienas puses un YouTube no otras puses. Kāpēc daži video ir pieejami un citi nē? Kurā brīdī tiek pieņemts lēmums par video bloķēšanu? Kādas ir YouTube tehniskās iespējas? 

YouTube darbības pirmajos gados šis serviss nepievērsa pārāk lielu uzmanību autortiesību jautājumiem. Tika lēsts, ka līdz pat 70% no visiem YouTube pieejamiem video ietver nelegālu saturu, jo pārkāpj autortiesības un blakustiesības. Tas ātri vien noveda pie tiesvedībām ar lielajiem mūzikas leibliem, un lika YouTube mainīt savu darbības koncepciju, pārejot uz sadarbību ar tiesību īpašniekiem.

Lai kļūtu par YouTube sadarbības partneri, tiesību īpašniekam (mūzikas producentam, televīzijai, izdevējam) ir jāreģistrējas un jāatver konts. Reģistrēšanās ir bezmaksas. Šajā kontā tiesību īpašnieks augšuplādē savus mūzikas vai video failus, piemēram, dziesmas vai televīzijas raidījumus. Pēc ielādēšanas YouTube sistēma katram failam izveido īpašu kodu un saglabā datu bāzē.

Kad YouTube lietotājs - vienkāršais cilvēks :) - augšuplādē savu failu ar izveidoto video (piemēram, dzimšanas dienas ballītes fragmentu), YouTube sistēma arī tam ģenerē speciālo kodu. Šis kods tiek salīdzināts ar datu bāzē esošajiem kodiem, lai pārbaudītu, vai tāds kods jau ir piešķirts kādam citam failam. Ja tiek konstatēts, ka kodi ir identiski vai gandrīz identiski, tas nozīmē, ka lietotāja video satur materiālu, kas varētu aizskart autortiesības. Tiesību īpašnieks saņem paziņojumu un var izlemt par lietotāja video tālāko likteni. Viņš var 1) bloķēt video augšuplādēšanu, 2) noteikt teritoriālus ierobežojumus video pieejamībai, 3) monetizēt video, atļaujot tā demonstrēšanu.

YouTube tehniskās iespējas konstatēt aizsargātu materiālu ir faktiski neierobežotas. Kā nesen vienā konferencē stāstīja Google pārstāve (YouTube ir Google piederošs serviss), viņi var, piemēram, konstatēt sakritību starp:

  • krāsainiem un melnbaltiem video,
  • oriģinālu dziesmu un kaverversiju,
  • oriģinālu TV raidījumu un ar mobilo telefonu no televizora pārfilmētu raidījumu,
  • parastā secībā un atpakaļgaitā pārraidītu video,
  • pilnu mūzikas vai video versiju un tās fragmentiem.

Principā vienkāršajam lietotājam ir mazas izredzes izspraukties cauri šim filtram, ja viņš izmanto tādu materiālu, kas pārkāpj citas personas autortiesības.

Protams, ne visi tiesību īpašnieki ir reģistrējušies YouTube, tāpēc mūzika, kas pieder mazākām alternatīvām ierakstu kompānijām, varētu būt "augšuplādējama". Tāpat cerības uz video nedzēšanu varētu būt tiem lietotājiem, kas ir izveidojuši īpašu video un spēj piesaistīt daudz skatītāju. Kā piemēru var minēt JK Wedding Entrance Dance video ar Chris Brown dziesmu "Forever", kas pieder Sony. Kāzu video ir skatīts jau gandrīz 68 miljonus reižu, kamēr oficiālais video - tikai miljonu reižu (tā teica Google pārstāve, neesmu pārbaudījusi).   

 

Write a comment

Comments: 0